Jak przyciągnąć sponsorów do klubu sportowego?
Kluby sportowe to szansa dla wielu młodych talentów na rozwój swoich umiejętności i rozpoczęcie prawdziwej kariery. To również zżyte społeczności i organizacje, które na co dzień starają się prężnie funkcjonować i systematycznie trenować, aby ciągle doskonalić zawodników w danej dziedzinie. Jednak, aby było to możliwe, a klub funkcjonował na odpowiednim poziomie, niezbędny jest sponsoring sportowy. Co zrobić, aby potencjalny sponsor klubu sportowego zdecydował się na wsparcie klubu?
Dlaczego współpraca ze sponsorami jest ważna dla klubu sportowego?
Profesjonalny branding klubu sportowego jest istotny pod wieloma względami. To nie tylko budowanie solidnego wizerunku w oczach konkurencji i większe szanse na współpracę sponsorską, ale też niezwykle kluczowa kwestia psychologiczna dla członków klubu. Im lepiej zorganizowana jest dana jednostka, tym pewniej i bezpieczniej czują się jej członkowie.
Sponsoring sportowy umożliwia lepsze wyposażenie klubu m.in. w sprzęt piłkarski treningowy czy inne przedmioty, które ułatwią przebieg treningów i organizację działań. To również szansa na wyjazdy i zgrupowania oraz udział w zawodach czy innych wydarzeniach sportowych.
Prezentacja klubu sportowego dzięki sponsorom może być zorganizowana na dużo wyższym poziomie, co wpływa na prestiż klubu i samopoczucie jego członków. Ponadto współpraca sponsorska pozwala skupić się na celach, odpowiedniej regeneracji zawodników oraz rozwoju klubu. Większy zasób finansowy to jednocześnie znacznie szersze możliwości i dostęp do wielu kluczowych wydarzeń.
Budowanie atrakcyjnego wizerunku klubu sportowego
Współpraca sponsorska i gospodarowanie środkami klubu powinno obejmować nie tylko takie kwestie jak zakup sprzętu i przedmiotów wspierających branding klubu. Dresy piłkarskie dla zawodników, profesjonalne obuwie sportowe, ale też różnego rodzaju akcesoria i piłki powinny przynosić również korzyści dla sponsorów. Dlatego zastanawiając się, jak przyciągnąć sponsorów do klubu sportowego warto zaznaczyć, że zakupione ze wsparcia finansowego stroje piłkarskie z nadrukiem czy inne przedmioty będą również bezpośrednio podkreślać współpracę sponsorską i tym samym reklamować logo i markę sponsora na wszelkich wydarzeniach, wyjazdach czy zawodach.
Dbając o wizerunek klubu sportowego, nie należy też zapominać o kibicach i fanach organizacji. Warto skrupulatnie prowadzić kanały w mediach społecznościowych, co jest dodatkowym atutem w takich działaniach jak przyciąganie sponsorów do klubu sportowego. Kibice, rodziny i przyjaciele członków klubu aktywnie śledzą profile społecznościowe. Umieszczanie na nich informacji o wsparciu sponsora może istotnie wpłynąć również na jego korzystny wizerunek, zwiększenie sprzedaży czy stać się doskonałym zabiegiem PR-owym.
Z kwestią wizerunku klubu sportowego związany jest też aspekt postrzegania organizacji przez kibiców i inne społeczności. Przed prezentacją klubu sportowego sponsorom warto zastanowić się, z jaką branżą chcemy być kojarzeni, czy ma to być raczej zdrowa żywność, czy też konkretny sprzęt sportowy, a może suplementy diety. Takie zawężenie i spisanie potencjalnych sponsorów znacznie ułatwi stworzenie dobrej oferty i zwiększy szanse na rozpoczęcie współpracy sponsorskiej.
Strategie pozyskiwania sponsorów dla klubu sportowego
Kiedy już określimy, jakie korzyści ze współpracy z klubem będzie miał sponsor, stworzymy listę firm, przedsiębiorców lub osób, do których chcemy się udać w celu pozyskania wsparcia, czas na stworzenie planu, który zaowocuje rozpoczęciem współpracy. Strategia pozyskiwania sponsorów opiera się na ofercie, w której zawarte będą zarówno oczekiwania i możliwości klubu, przedstawienie organizacji, fakty związane z jej działalnością oraz korzyści dla sponsora z faktu współpracy.
Prezentacja klubu sportowego powinna umożliwić potencjalnemu sponsorowi zapoznanie się z działalnością, osiągnięciami i potrzebami danego podmiotu, a także planami na przyszłość i oczekiwaniami względem sponsora. Jednocześnie warto przedstawić zasięgi, profil odbiorców i fanów klubu oraz osoby, do których może dotrzeć reklama sponsora dzięki współpracy sponsorskiej i zaprezentować, co przedsiębiorca może na tym zyskać.
Kluczowa jest również umowa sponsorska, w której zawarte będą zobowiązania zarówno sponsora klubu sportowego, jak i klubu względem niego. To m.in. określenie formy wsparcia i sposobu przekazania dotacji, a w przypadku klubu dokładne określenie, na czym polegać będzie promocja sponsora, w jakiej formie się ona odbędzie i podczas jakich wydarzeń.
Dobra strategia pozyskiwania sponsorów to również elementy niezapisane w umowie, takie jak przekazanie biletów na mecz, zaproszenie sponsora na wydarzenie klubu, czy też uhonorowanie go w związku z osiągniętym sukcesem, w którym dotacja sponsora miała znaczenie. Takie gesty najczęściej bardzo dobrze rokują, a współpraca sponsorska często staje się relacją długofalową.